Tradičně největším zdrojem znečištění vzduchu je spalování fosilních paliv. Lokálně je...
Tradičně největším zdrojem znečištění vzduchu je spalování fosilních paliv. Lokálně je to nejzávažnější problém už od průmyslové revoluce. Na vrcholu žebříčku největších zdrojů emisí se od té doby střídá průmysl s lokálními topeništi a dopravou. Doprava se stala významným faktorem ve společnosti, působícím jak pozitivně (přeprava osob, nákladu) tak negativně (dopravní nehody, emise). Rychlý nárůst vozidel způsobil zvyšující se zátěž na životní prostředí. Nejčastěji se v souvislosti s touto problematikou hovoří o znečištění ovzduší, avšak neméně zanedbatelný má doprava také podíl na další složky životního prostředí. Stavěním infrastruktury dochází k záboru půdy a fragmentaci krajiny, dále je také ovlivněna kvalita podzemních a povrchových vod, půda i biota. Se vrůstajícím počtem občanů vlastnících automobil je toto téma stále aktuálnější.
Jedním z nejzávažnějších problémů dopravy, zejména pro člověka, je znečišťování ovzduší emisemi. Mezi největší znečišťovatele v EU patří Německo, které v roce 2010 do vzduchu vypustilo přes 454,7 milionů tun emisí. Na druhém místě Velká Británie s 237,4 miliony tun emisí. Na třetím místě se umístila Itálie, která v roce 2010 „obohatila“ ovzduší o 191,5 milionů tun zplodin. Česká republika vyprodukovala v roce 2010 75,6 miliónů tun emisí a umístila se tak na sedmém místě. Toto číslo bylo sice menší než v roce 2008, ovšem více než v roce 2009.
Tři největší zdroje znečištění
Zdroj: http://www.google.com/
Příčinou emisí škodlivin vypouštěných do vzduchu jsou výfukové plyny vznikající při spalování pohonných hmot. Jsou to směsi obsahující mnoho látek v různých koncentracích, přispívající svým působením ke vzniku skleníkového efektu a s karcinogenními a mutagenními vlastnostmi pro člověka. Mezi látky, které nejvíce znečišťují ovzduší, řadíme: limitované škodliviny, kam patří oxid uhelnatý, spolu s oxidy dusíku, těkavými organickými látkami a pevnými částicemi a nelimitované škodliviny, které mají často závažnější dopad na člověka. Do této skupiny řadíme oxid uhličitý, metan, oxid dusný, fenoly, ketony, dehet aj. V posledních letech se staly nejvyšším středem zájmu právě pevné částice (PM), díky jejich negativnímu vlivu na zdraví člověka a hlavně jejich vysokému obsahu v ovzduší. Nebezpečnost pevných částic spočívá zejména ve schopnosti vázat na svůj povrch další nebezpečné látky.
ŠKODLIVINA | ZDRAVOTNÍ RIZIKA |
Oxid uhličitý (CO2) | Koncentrace 3 – 5% v ovzduší je životu nebezpečná po půlhodinovém pobytu, 8 – 10% způsobuje rychlou ztrátu vědomí |
Oxid uhelnatý (CO) | Způsobuje poruchy srdce, mozku, zrakové a sluchové potíže |
Oxid siřičitý (SO2) | Pro rostliny a živočichy toxický, plyn s dráždivými účinky, způsobuje dýchací potíže, změny plicní kapacity |
Oxidy dusíku (NOx) | Dráždivé účinky, způsobuje záněty průdušek (bronchitida, plicní edém) |
Oxid dusný (N2O) | Při delším vystavení působení tohoto plynu způsobuje nervové poškození a poruchy krvetvorby, poruchy paměti |
Olovo (Pb) | Toxický kov, chronická otrava se projevuje nechutenstvím, bolestmi břicha, kloubů, způsobuje problémy s chováním, nižší IQ, nesoustředěnost |
Ozón (O3) | Dráždivý účinek na dýchací orgány, působí na centrální nervovou soustavu, způsobuje buněčné a strukturální změny |
Pevné částice (PM) | Srdeční a plicní choroby, změny v imunitním systému, alergické reakce |
Zdroj: V. Adamec a kol. (Doprava, zdraví a životní prostředí)
Prvořadým úkolem v oblasti vlivů dopravy na zdraví a životní prostředí je přijmout taková opatření, která by tyto vlivy eliminovala. Je také důležité si uvědomit, že negativní dopady dopravy vycházejí zejména od lidí.
Pohled na znečištěné radvanické panorama